Hjernerystelse | Commotio Danmark

Hjernerystelse – kom godt igennem – Boganmeldelse #1

Hjernerystelse – kom godt igennem

Troels W. Kjær, Loa Opstrup og Signe Cain. People’s Press, 1. udgave, 2019. ISBN13: 9788772009414
Hjernerystelse - kom godt igennem - boganmeldelse 1

Hjernerystelse – kom godt igennem er en bog der blandt andet promoveres på at repræsentere den faglige viden, der findes på området, og samtidig være en selvhjælpsbog til de mange der årligt rammes af hjernerystelse. Bogen tager udgangspunkt i de tre store faser forbundet med hjernerystelse:

• Den akutte fase – de første 24-48 timer
  • Den post-akutte fase – fra 48 timer til tre måneder
  • Den langvarige som tidligst starter efter tre måneder.

Det er lykkes forfatterne at komme rundt om mange ting, på en letforståelig måde, og skaber dermed god grobund for at læseren forstår hvad der fortælles, og at lagre den viden der forsøges videregives. Desuden bruger den små bokse til at punktere udbredte myter, hvilket er rigtigt skønt.

Positivt

Der hvor bogen ekselerer er i forhold til det psykologiske. Den bærer tydeligt præg af den ene forfatters psykologiske baggrund, hvilket er et kæmpe plus i denne bog, kontra mange af de andre bøger der er på markedet. Den tager fat i ting som at man skal give plads til sine følelser, at man skal bruge sine pårørende og at man skal benytte copingstrategier. Alt sammen noget der er med til at gøre den mentale del af en hjernerystelse nemmere.

Bogen er lidt mere vag i forhold til de fysiologiske problematikker. Den har en afdæmpet og konservativ holdning til brugen af skærme og til fysisk aktivitet – der antages automatisk at eksempelvis løb er problematisk, hvilket det som udgangspunkt ikke er. Forfatterne har dog altid en positiv formaning om at man skal huske at stoppe med fysisk aktivitet/brugen af skærme hvis man oplever symptomforværring. Desuden nævnes det også i en myteboks at der ikke er evidens for at brugen af skærme er skadeligt, hvilket også er helt korrekt.1

Hvile og søvn

I bogen anbefales powernaps, hvilket er rigtigt fint, hvis du ikke har problemer med at sove om natten. Har du derimod problemer med at sove om natten, er dette bestemt ikke en særlig god løsning. Her er der bedre, at finde en aktivitet hvor du er i ro, hvor du ikke overanstrenger hjernen. Det kan være at ligge på sofaen og lytter til stille og afslappende musik. Bogen tager også kort fat i mad og vitaminer, og her er der et tydeligt præg af manglende viden i spil. Der nævnes gurkemeje og ingefær, som vi tidligere har kigget på i myte 5.2 Der nævnes også at mindre sukkerindtag virker for nogen – det er der heller ikke videnskabelig dokumentation for at sige. Faktisk er den generelle anbefaling på nuværende tidspunkt at spise efter kostrådene.3

Bogen angiver at det er vigtigt i løbet af få dage, at påbegynde en eller anden form for behandling. Det er der ikke evidens for at påstå, og det kan være skadende for den ramte, at gå i gang med behandlinger for tidligt, da man her begynder at behandle på en person, hvis hjerne måske slet ikke er klar til det. Det kan blandt andet medføre overbelastning af hjernen.

Nakkeproblematik

Nakkeproblematikker får et overordentligt stort fokus i bogen, hvilket er mærkeligt, for det er ikke noget der går igen i den videnskabelige litteratur. Der nævnes blandt andet “forskubbede nakkehvirvler”. Hvis nakkehvirvlerne er forskubbet, så giver det nogle mere alvorlige problemer, end blot hovedpine og ømme nakkemuskler. Vi taler diskusprolapser og lignende – problemer der som udgangspunkt ikke er relateret til hjernerystelse.

I forlængelse af den store fokus på nakkeproblematikken, nævnes der også enkelte alternative behandlinger i bogen. Eksempelvis henvises der til både osteopati og kraniosakral terapeuter i bogen. Det gøres faktisk mere end én gang, blandt andet i hvert sit selvstændige lille afsnit. Igen er det utroligt ærgerligt at nævne, da kraniosakral terapi ikke kan virke,4 for bogen har mange gode ting at byde ind med. Det drukner bare i denne nærmest forherligelse af nakkeproblematikker.

Konklusion

Samlet set er der ingen tvivl om, at bogen er den absolut bedste danske bog om hjernerystelse på markedet. Det siger dog ikke så meget, da de fleste andre bøger virkeligt ikke er særligt gode. Men bogen tager utroligt godt fat i den psykologiske og mentale del af hjernerystelsen, og tilbyder en masse brugbart for den ramte. I den fysiologiske del, kan man godt fornemme at der står en neurolog bag beskrivelsen af hvad der sker i hjernen. Men når forfatterne forlader det neurofysiologiske, overlader bogen sig for meget til alternative behandlinger og husmorråd, end til “den nyeste forskning”, og det trækker desværre rigtigt meget ned.

Bogen får

Reference

1. Myte 7